Lähipalvelusta digipalveluksi – kaivattu muutos

Kriisi on yleensä muutoksen lähde. Kriisiin tultaessa se pelottaa monia. Pakollisen tai vapaaehtoisen muutoksen hyväksyminen johtaa yleensä innovaatioihin yritysten palvelun tarjonnassa ja kuluttajien ahaa-elämyksiin ”miten pärjäsinkään ennen tätä?” Oletko hyväksynyt jo muutoksen? Näetkö innovaatiot ympärilläsi? Oletko jo kokenut elämääsi helpottavan ahaa-elämyksen. Luettuasi tämän, teeppäs seuraavasti. Ota se sinulle sopivin media esiin, sivuuta kaikki se ilmiselvä […]

Lue lisää…

Arvot, isännöinti ja poikkeukselliset olosuhteet

Jokaisella yrityksellä ja ihmisellä on arvot. Yritykset kirjoittavat arvonsa ja esittelevät ne osana omaa palvelulupaustaan. Arvot ovat se osa, minkä pitäisi ohjata toimintaa siinä kohtaan, kun ohjeet ja säännöt loppuvat. Isännöinnissä ja kaikessa muussakin yritystoiminnassa arvot koetellaan poikkeuksellisissa olosuhteissa ja kun jotain odottamatonta tapahtuu. Nyt olot ovat poikkeukselliset kaikelle liiketoiminnalle. Nyt katsotaan ja koetellaan jokainen […]

Lue lisää…

Koronavirusepidemian torjuntataistelu taloyhtiössä

Koronavirusepidemia leviää Suomessa kovaa vauhtia. Epidemian estämisen onnistuminen näyttää epätodennäköiseltä, joten nyt on syytä ryhtyä torjuntataisteluun myös taloyhtiöissä. Kirjoitin tänä aamuna tiedotteen, jossa taloyhtiöiden osakkeenomistajille ja asukkaille annettiin ennakkoon tietoa epidemian vaikutuksista taloyhtiön toimintaan. Huollossa ja siivouksessa voi tapahtua priorisointia, koska myös taloyhtiöiden käytön ja huollon tuottavat ihmiset ovat altistumisvaarassa, karanteenissa ja sairaana. Tästä syystä […]

Lue lisää…

Hyvät päätökset ja onnistuneet kokoukset ovat kevään merkki

Hallituksen kokoukset ja yhtiökokoukset taloyhtiössä ovat varma kevään merkki, oli lunta maassa eli ei. Isännöitsijälle kevät merkitsee kokouksia.  Kahden eri tyyppisiä kokouksia, on hallituksen kokouksia ja yhtiökokouksia. Vaikuttaa rutiinin omaiselta toiminnalta, mutta sitä se ei ole. Jokainen kokous ja jokainen taloyhtiö on erilainen, koska kokouksissa on eri ihmiset ja eri asiat päätettävänä. Mistä hyvä kokous […]

Lue lisää…

Isännöinnin Le quattro stagioni

Antonio Vivaldi sävelsi vuonna 1723 yhden tunnetuimman teoksensa – Le quattro stagioni, eli Neljä vuodenaikaan. Vuodenajat Vivaldin viulukonserttisarjassa ovat kevät, kesä, syksy ja talvi. Isännöitsijät kautta Suomen elävät omaa Le quattro stagioni:a vuodesta toiseen. Meille nuo neljä vuodenaikaa ovat kesä, syksy, talvi ja yhtiökokous. Kesä on meille isännöitsijöille, kuin kenelle tahansa työntekijälle tai yrittäjälle. Olemme […]

Lue lisää…

Isännöitsijän toimitilojen merkitys

Toimitilojen valinta on aina liiketoimintaan sidottua. Jonkun kannattaa sijoittua rakennuksen kivijalkaan, toisten tehdä kokonaan oma toimitilarakennus, kolmas voi toimia parhaiten kauppakeskuksen vilinässä. On myös niitä   toimijoita, joille karrikoiden mörön pyllyssäkin olevat toimitilat ovat sopivia. Isännöitsijä voi pyörittää omaa toimintaansa missä tahansa edellä maintuista paikoista, kunhan vain tilaa riittää sille vähälle tarpeistolle, vähän suuremmalle arkistolle ja […]

Lue lisää…

Voiko isännöitsijä erikoistua?

Isännöinti on palveluna hieman outolintu, kun sitä verrataan muihin asiantuntijapalveluihin. Erikoistuminen on tämän päivän markkinataloudessa edellytys hyvälle liiketoiminnalle. Juristit esimerkiksi erikoistuvat hyvin pieniin asiakassegmentteihin hoitaen vain konkurssipesiä tai perheoikeutta ja sama näkyy melkein missä tahansa asiantuntijapalvelussa. Voiko isännöitsijä erikoistua, vai olemmeko aina laajan toimialamme vankeja, erään suomalaisen sketsisarjan hahmon tyyppisiä ”kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita” ja besserwissereitä, […]

Lue lisää…

Taloyhtiön tilinpäätöstä lukemassa

Vuosi on vaihtunut ja tämä tarkoittaa, että pian tilikirjat suljetaan vuoden 2019 osalta suurimmassa osassa suomalaisista taloyhtiöistä. Osakkeenomistajana saat tilinpäätöksen osana yhtiökokousmateriaalia myöhemmin keväällä. Tilinpäätös käydään ohjatusti läpi yhtiökokouksessa isännöitsijän johdolla, mutta siihen on hyvä tutustua jo etukäteen. Tilinpäätöksen lukeminen vaatii taitoa, mutta olennaisen tiedon saaminen siitä on helppoa. Tilinpäätös koostuu taloyhtiössäsi käytännössä kahdesta osasta. […]

Lue lisää…

Vesi ja sähkö kulutuksen mukaan – oikeus ja kohtuus

Asunto-osakeyhtiölain yksi keskeisimmistä periaatteista on osakkeenomistajien yhdenvertaisuus. Yhdenvertaisuuden toteutuminen näkyy etenkin niissä maksusuorituksissa, joita osakkeenomistajat tekevät taloyhtiölle. Yhtiövastikkeet maksetaan aina yhtiöjärjestyksen mukaisin maksuperustein. Se voi olla neliömäärä, osakkeiden lukumäärä tai villeimmillään se voisi olla vaikkapa montako kertaa yhtiöjärjestyksen mukaan kunkin huoneiston kohdalla kana on kiertänyt talon ympäri. Pääasia, että yhdenvertaisuus toteutuu. Kulutushyödykkeet kuten vesi ja […]

Lue lisää…

Taloyhtiön Black Friday – kaikki halvalla

Black Friday, eli musta perjantai on kiitospäivän jälkeinen päivä eli marraskuun neljännen torstain jälkeinen perjantai. Se on etenkin Yhdysvalloissa, mutta nykyisin myös Suomessa kauppojen joulusesongin avauspäivänä. Black Friday on kaupoille vuoden suurin yksittäinen ostospäivä, ja ne myyvät erilaisia tuotteita alennettuun hintaan. Kaupat avaavat ovensa normaalia aikaisemmin, yleensä viideltä tai kuudelta, ja ne pysyvät avoinna jopa […]

Lue lisää…