Lähipalvelusta digipalveluksi – kaivattu muutos

Kriisi on yleensä muutoksen lähde. Kriisiin tultaessa se pelottaa monia. Pakollisen tai vapaaehtoisen muutoksen hyväksyminen johtaa yleensä innovaatioihin yritysten palvelun tarjonnassa ja kuluttajien ahaa-elämyksiin ”miten pärjäsinkään ennen tätä?” Oletko hyväksynyt jo muutoksen? Näetkö innovaatiot ympärilläsi? Oletko jo kokenut elämääsi helpottavan ahaa-elämyksen.

Luettuasi tämän, teeppäs seuraavasti. Ota se sinulle sopivin media esiin, sivuuta kaikki se ilmiselvä mitä tämän hetkinen uutisvirta sinulle suoltaa. Keskity niihin epäolennaisiin, eli artikkeliksi naamioituihin mainoksiin, skuuppeihin ja otsikoiltaan aivan epäolennaisiin uutisiin. Sieltä näet jo sen hyvän muutoksen, jota pahakin kriisi ajaa.

Tein eilen kuten, nyt pyydän sinua tekemään ja tiedätkö, että hymyilytti, suorastaan nauratti se kaikki nerokkuus, mikä on kohta meille normaalia. Vähän useampi kuin muutama kuluttaja on saanut ahaa-elämyksen, että kyllä sen pitsan voi tilata todella verkosta, tämä kävi ilmi Kotipizzaa koskevasta uutisesta, että viimeisen pari viikon aikana verkkoasiointeja on tullut lisää 30000! Luin myös ruotsalaisesta hotellista, joka antaa kuluttajille ohjeet, kuinka viettää romanttinen take away hotelliviikonloppu ihan vaan kotona. No tässä varmasti hotellin väki on todella ajatellut, että niin nukkuu kuin petaa, eli kriisin jälkeistä myyntiä, mutta silti nerokasta, uutta ja tavallaan mullistavaa. Lukemattomia muita tarinoita ja havaintoja voisi kirjata tähän loputtomaksi listaksi, mutta jätän nuo havainnot nyt sinulle. Saat omaan päivääsi myös hymyn tai naurut. Toteanpa kuitenkin, että maailma ja sinä voit olla erilainen, kun avaat kotisi oven kriisin jälkeiseen kevääseen (tai kesään).

Yrittäjänä ja isännöintialan ammattilaisena haluaisin myös olla sellainen skuuppi, joka hymyilyttää kanssa ihmisiä neronleimauksellaan. Olla se kultakala maljassa, joka vyötti itselleen hain evän selkään ja ryntäsi uudenlaisena kaupallisena petona kultakalamaljan tyrskyihin. Mitenköhän se tällä alalla onnistuisi? Miten muuttua perinteisestä lähipalvelusta digipalveluksi. Tätä miettiessä ja sen oivaltaessa hymyilytti. Kuluttajien ahaa-elämys oli ajanut minun odottaman yrittäjän neronleimauksen ohi. Nyt kultakalan on aika vaan vyöttää hain evä tiukemmalle ja alkaa surffata aallon mukana. Muutos tuli ja muutamassa viikossa lähipalvelu on muuttunut digipalveluksi.

Miten niin perinteinen lähipalveluna tunnettu isännöinti muuttui yhtäkkiä digipalveluksi? Ennen kriisiä toivoin aina, että minuun oltaisiin yhteydessä sähköpostilla tai netti- ja taloyhtiösivujen yhteydenottolomakkeilla. Nyt kun tilannetta on eletty kaksi viikkoa, en ota enää vastaa läheskään niin montaa puhelua, kuin mitä itse soitan päivän aikana ja tuntuu, että sähköposti pursuaa viestejä. Ennen tuntui, että tämänkin sohvien miehen, jolle osa Ikean huonekaluista on liian haastavia koota, tulee olla pällistelemässä jokaisella työmaalla, missä tutkitaan antennin läpivientiä, sokkelissa olevaa halkeamaa tai vikaantunutta lämmönvaihdinta, mutta eipä oikeasti tarvita. Siellä ovat olleet minua osaavammat ihmiset ja hommat ovat varmasti sujuneet aikaisempaa paremmin tai ainakin nopeammin. Ennen toivoi vain unelmissaan, että saisipa pitää etäkokouksen. No hallituksen kokouksia on jo pidetty. Meinasi kuitenkin mennä kahvit väärään kurkkuun, kun noin kahdeksissakymmenissä oleva osakkeenomistaja ilmoitti olevansa pettynyt, ellei isännöitsijä vie hallitukselle käsiteltäväksi yhtiökokouksen pitämistä etäyhteyden avulla.

Jos ja kun nämä kuluttajien ahaa-elämykset jatkuvat, lähi-isännöinti on nähnyt päivänsä. Emme tarvitse toimistoja, jossa on isot kokoustilat, koska kohta etäkokoustetaan tavalla tai toisella. Meitä ei tarvita ensivasteeksi jokaiseen pikkukorjaukseen, koska osakkaat ja asukkaat huomasivat kriisin aikana, että homma sujuu paremmin, kun isännöitsijä vaan hommaa työmaalle oikean alan osaajan ja pysyy itse poissa edestä. Meidän ei enää todellakaan tarvitse olla edes samalla paikkakunnalla, koska muutuimme lähipalvelusta digipalveluksi kuluttajien ahaa-elämyksellä, isännöitsijät saivat muutoksen jota kaipasimme. Kuluttajan, osakkeenomistajan ja etenkään isännöitsijän maailma ei ole enää entisensä ja hyvä niin.

×

 

Hei,

Ota meihin yhteyttä WhatsAppilla alla olevasta linkistä

×