Black Friday, eli musta perjantai on kiitospäivän jälkeinen päivä eli marraskuun neljännen torstain jälkeinen perjantai. Se on etenkin Yhdysvalloissa, mutta nykyisin myös Suomessa kauppojen joulusesongin avauspäivänä. Black Friday on kaupoille vuoden suurin yksittäinen ostospäivä, ja ne myyvät erilaisia tuotteita alennettuun hintaan. Kaupat avaavat ovensa normaalia aikaisemmin, yleensä viideltä tai kuudelta, ja ne pysyvät avoinna jopa iltayhteentoista asti. Aasian vastine Black Fridaylle on singles day, eli 11.marraskuuta, jossa kulutus saavuttaa tolkuttomat mittasuhteet, mm. tänä vuonna ensimmäinen miljardia dollaria vastaava myynti kiinalaisissa verkkokaupoissa saavutettiin 17 sekuntia puolen yön jälkeen.
Black Friday ja Singles day ovat kuluttajille tarkoitettu kulutusjuhla, jossa rahaa palaa ja jokainen ryntäilee ”hyvien” ja vähän parempien erikoistarjousten perään.
Leikitelläänpä vähän ajatuksella, että isännöintitoimistot, huoltoyhtiöt, remonttifirmat ynnä muut taloyhtiön toimittajat järjestäisivät vastaavan ”kulutusjuhlan” taloyhtiölle, joka voitaisiin sijoittaa jonnekin huhti- ja toukokuun paikkeille, kun yhtiökokouksen päätökset isoista remonteista on tehty. Toimisiko taloyhtiön Black Friday.
No isojen ja vähän pienempienkin päätettyjen remonttien osalta tämä voisi olla ihanteellinen aika kysyä tarjoukset, koska remonttifirmat, ovat myyneet jo tilauskirjansa mahdollisimman täyteen alkukeväästä ja jos remontin tekemisen ajankohdalla ei ole niin suurta merkitystä, tämä voisi olla win-win taloyhtiölle ja remonttifirmalle. Remonttifirma saisi tilauskirjansa täyteen hiljaisemmillekin ajoille ja taloyhtiö remontin jopa vähän halvemmalla, koska ainakin osa remonttifirmoista haluaa lähes hinnalla millä hyvänsä tilauskirjaansa merkintöjä hiljaiselle ajalle. Tällä remonttifirmat mahdollistavat ammattitaitoisen henkilöstönsä pysyvyyden seuraavaan sesonkiin asti.
Isännöinnissä ja kiinteistöhuollossa Black Fridayn hengen mukaiset supertarjoukset luokkaa -70% hinnasta ovat vähän mahdottomia, jos liiketoimintaa haluaa jatkaa vielä seuraavanakin vuonna, mutta jokainen tietää, mitä tapahtuu hinnoille ja tarjotun palvelun laajuudelle, kun tarjouspyyntöjen suma saavuttaa yrittäjän. Hinnat laitetaan kilpailukykyisiksi ja palvelun laajuus saattaa jopa positiivisesti yllättää tilaajan. Olisiko siis mahdollista järjestää käännetty Black Friday kaikkien taloyhtiöiden puolesta, jotka ovat miettineet huollon tai isännöinnin kilpailutusta. Kun alueellista markkinaa huollossa tai isännöinnissä jaetaan uudelleen, varmana voittajana on talyhtiö.
Samaa ajatusta voisi käyttää muissakin taloyhtiön palveluissa mm. vakuutuksiin ja muihinkin palveluihin.
Järjestetäänkö tänä vuonna ensimmäinen taloyhtiöiden Black Friday?